Søkemotoroptimalisering (SEO)

seo image

Kom i gang

Vi gjør din bedrift synlig i Googles søkeresultater.

Hva gjør vi når vi er på jakt etter en vare eller tjeneste? Jo, vi Googler det – eller går til andre søkemotorer som Bing eller DuckDuckGo. Da er det hensiktsmessig at nettsiden din kommer opp så høyt som mulig i søkeresultatene når folk søker etter varer og tjenester din bedrift tilbyr.

SEO handler altså om å legge til rette for at nettsiden skal bli synlig i organisk (ikke-betalt) søk i søkemotorene. For å få til dette må man vite hva folk søker på og hva de leter etter, og detter tilrettelegge nettsiden for å matche disse søkene slik at den kommer opp høyest mulig i resultatlisten.

En stor del av SEO-arbeidet handler om å skape godt og relevant innhold til nettsiden din, og det finnes (dessverre/heldigvis) ingen magiske knapper som bare løser alt. Derfor er det viktig å forstå at arbeidet med optimaliseringen må gjøres over tid.

Slik jobber vi for å optimalisere din bedrifts nettside

Når man jobber med SEO er det nyttig å se dette som flere steg. Vanligvis begynner vi med steg 1-3, og deretter blir vi enige om hvilke tiltak som skal gjennomføres av oss og eller av deg som kunde.

1. Søkeordsanalyse

Hvilke temaer er viktig for bedriften å rangere på? Hvilke søkeord bør få fokus? Hvilket innhold har vi – og hva mangler?
En søkeordsanalyse gir oversikt og danner grunnlag for hvilke søkeord vi må jobbe med for å øke eller forbedre synligheten i søkemotorene. Dette innebærer bl.a. å koble på og bruke data fra Google Search Console. Vi bruker også verktøy som Moz og SEMrush.

2. Konkurrentanalyse & nå-status

Hvem er konkurrentene dine på ulike søkeord? Hvilket innhold har konkurrentene som gjør at de rangerer bedre? Hva skal til for å «vinne» konkurransen om plassering?
Når man har definert søkeordene, må man finne ut hva som kreves for å komme høyt opp i resultatlisten på akkurat disse ordene. Dette avhenger av nå-status på egen nettside, og også av hvem man konkurrer mot på de enkelte søkene.

3. Tiltaksplan

Basert på søkeordsanalyse og konkurrentanalyse lages en anbefaling og tiltaksplan for hva som bør gjøres på nettsiden for å bedre rangering på søkeordene. Våre anbefalinger kan være knyttet til tekst, bilder, navigasjon, temaer, nye undersider, tekniske detaljer, design – og mye mer.

4. Optimalisering & tracking

Dette er fasen hvor dere i egen bedriften eller vi gjennomfører endringer på nettsiden for å oppnå bedre rangering. Denne fasen foregår gjerne over tid, hvor man tar for seg ett tema om gangen. Man kan med fordel også sette opp sporing på søkeordene slik at man kan følge med på utviklingen over tid.

5. Rapportering & overvåkning

Dersom vi tar oss av steg 4 vil det også være naturlig å fortsette med løpende overvåkning av resultater og endringer over tid, med rapportering på resultater.

 

Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg i gang!

Kontaktpersoner

Bilde av Lise Berntsen

Bilde av Svenn Terje Østensen

Bilde av Kjell-Ove Klauset

Send en forespørsel

seo image