Kundereisen: omnikanal-markedsføring

Har du tenkt på kundereisen?

Kundene velger nettsider som er fine og raske å navigere i, klikker på annonser som appellerer til dem og leser kun artikler som føles relevante. Derfor må du tenke på hele opplevelsen du gir kundene dine i ulike kanaler. Vi forteller deg hvordan.

Kundens kjøpsreise har endret seg de siste årene, det er det liten tvil om. Vi har gått fra fysiske butikker med begrenset utvalg til å kunne surfe oss gjennom alle butikker og kanaler på nett. I vår digitale verden er varer og tjenester kun noen få klikk unna. Vi velger derfor nettsider som er fine og raske å navigere i, klikker på annonser som appellerer til oss, og leser kun artikler som har relevant innhold. Vi er som kunder egentlig blitt ganske bortskjemte. 

Kundefokus 

Med denne endringen er det også blitt mer fokus på kunden. Bedrifter jobber hardt for å tilpasse seg kundenes ønsker og få dem til å velge nettopp dem. Samspillet mellom bedriften og kundene blir derfor gjerne nøkkelen for fremtidig vekst. 

Nettopp derfor er det viktig å tenke på hele kundereisen, altså den helhetlige opplevelsen du gir kundene dine i ulike kanaler. Dette kalles gjerne omnikanal-markedsføring. Litt skummelt – men det betyr ganske enkelt at du har en rød tråd i all kommunikasjonen med kunder. 

Les også: Kundereisen på 1-2-3!

Hva er omnikanal-markedsføring?

Denne typen markedsføring innebærer at man samhandler med potensielle og eksisterende kunder gjennom flere kanaler. Målet er her å synkronisere markedsføringen i alle flater, slik at kunden får en så sømløs opplevelse som mulig. 

Eksempelvis vil en kombinasjon av nyhetsbrev, presentasjon på nettside, Facebook-annonsering og Google Ads kunne gi en god kundereise for dine produkter og tjenester. Du vil samtidig hente inn nyttig informasjon om dine eksisterende og potensielle kunder underveis i prosessen. Ved hjelp av dataene kan du levere relevant innhold til riktig tid og riktig kunde.

Dette skiller seg fra såkalt multikanal-markedsføring, hvor det ikke er like stort fokus på den røde tråden i de ulike kanalene og hvor hver enkelt kanal gjerne behandles som en separat del av markedsføringen. Ved å fokusere på samspillet mellom de ulike kanalene tar du kundereisen på alvor og legger til rette for at kunden skal velge nettopp din bedrift.

Puh! Var det litt mye å ta inn på en gang? Vi tar gjerne en prat om hvordan omnikanal-markedsføring kan hjelpe deg!

Ingen kommentarer

Legg inn kommentar