Hvordan optimalisere nettside med E-A-T?

SEO er et buzzord du kanskje har hørt i forbindelse med markedsføring og arbeid med nettsider. Men hva er det egentlig, og hvorfor må du vite noe om det?

 SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og handler om å optimalisere nettsiden din slik at den dukker opp i søkeresultatene til folk som søker etter det du tilbyr. Du skal kort og godt være svaret på folks spørsmål!

Her ser du et eksempel på et søk hvor det både er betalte og ubetalte (organiske) resultater. De første har betalt for plasseringen øverst når folk søker på “kjøpe leilighet i Kristiansand”. De neste treffene dukker opp fordi Google anser dem som svært relevante for spørsmålet søkeren har. 

Der det tidligere var mange tekniske justeringer som måtte gjøres for å få dette til, blir kvaliteten på innholdet nå viktigere og viktigere. Google har ganske nylig kommet med noen nye retningslinjer som sier noe om kvaliteten på nettsider, nemlig E-A-T: expertise, authority og trustworthiness.                                             

1. Ekspertise

Det første du bør spørre deg selv når du lager innhold til nettsiden din er: Hva søker folk etter? Hva ønsker de svar på? Det kan være lurt å starte med en søkeordsanalyse. Hvilke ord og fraser brukes for å finne innholdet ditt? Prøv å forstå hvordan brukeren tenker når de søker. Let også etter synonymer til dine produkter og tjenester. Et annet tips kan være å skrive et søkeord i søkefeltet og se hvilke forslag søkemotoren kommer med. Det kan gi en god indikator på hva andre søker etter.

ekspempel-på-googles-forslag-til-relaterete-søkeord

Når du skriver tekster til nettsiden, tenk at innholdet ditt skal engasjere brukerne og gi dem et tydelig og godt svar på det de lurer på. Bruk gjerne bilder, video og grafikk for å illustrere innholdet og gjøre det enda mer forståelig. Tenk også på hvilke andre spørsmål brukeren kan ha, relatert til teksten din. Har du artikler som kan gi utdypende informasjon? Legg i så fall dette innholdet lett tilgjengelig.

Det er viktig at nettsiden følger retningslinjene for universell utforming slik at også dem med funksjonsnedsettinger enkelt kan navigere på nettsida og forstå innholdet. Det betyr blant annet at du bør legge inn alternativ tekst til bildene, at skriftstørrelsen må være stor nok og at tekstene må være ryddig organisert med titler og mellomoverskrifter. Les mer om universell utforming her.

2. Autoritet

Du har jobbet godt med innholdet ditt og brukerne dine får svar på det de lurer på, men det er likevel ikke så mange som finner deg når de søker. For å komme høyere opp på Googles søkeresultater bør du derfor jobbe for å oppnå autoritet innenfor ditt område gjennom langsiktig merkevarebygging. Hvordan vet du at du har oppnådd autoritet? Disse punktene kan hjelpe deg å måle suksessen: 

  • anerkjente nettsteder lenker til ditt innhold
  • merkevaren din blir nevnt i seriøse artikler om temaet
  • innholdet ditt blir snakket om og delt i sosiale medier
  • folk søker etter merkevaren din i søkemotorene, helst i kombinasjon med relevante søkeord

Det er også viktig å huske på at alderen på nettstedet ditt kan ha noe å si. Merkevarer som har hatt god kvalitet over lang tid har ofte mer autoritet en nyere merkevarer. Dersom du investerer i søkemotoroptimalisering kan det altså gi stor gevinst i mange år framover. 

3. Troverdighet

Det er viktig at brukerne opplever at informasjonen på nettstedet ditt er troverdig. I tillegg til å skrive gode tekster og ha en visuelt ryddig nettside, er det flere tiltak du kan gjøre for å øke troverdigheten:

  • Synliggjøre hvem som har skrevet tekstene, gjerne med lenke til en side med informasjon om artikkelforfatteren. Dette er spesielt viktig dersom noen av dem som skriver på nettsiden din har et anerkjent navn – det øker troverdigheten enda mer.
  • Vise frem tilbakemeldinger fra kunder, for eksempel fra TripAdvisor, TrustPilot eller lignende. Dersom du får klager er det viktig at du svarer på dem på en serviceinnstilt måte.
  • Gjøre det enkelt for brukerne å kontakte deg ved å ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig på nettsiden
  • Dersom du selger varer over nett, sørg for å ha tydelige vilkår for frakt, retur og betaling.

Å vise fram din ekspertise, oppnå autoritet innenfor ditt område og sørge for at informasjonen på nettstedet ditt er troverdig vil garantert øke din synlighet på nett.

Vi håper du får nytte av disse tipsene i arbeidet med å optimalisere nettsiden din! Ta gjerne kontakt med vår SEO-ekspert, digitalutvikler Christopher, dersom du trenger hjelp og rådgivning.