Hvordan annonsere på Google?

Alle med en nettside eller nettbutikk vil kunne dra nytte av annonsering på Google. Men hvordan gjør man det egentlig? Les vår guide for deg som er helt ny på Google-annonsering!

Søkemotoroptimalisering

Hvorfor annonsere på Google?

Med søkeannonser på Google kan du vise deg frem direkte i resultatlisten når noen søker etter varer eller tjenester du tilbyr. Den store fordelen er at du kan nå folk som ikke kjenner din merkevare fra før, men som søker etter relevante temaer.

Hvordan annonsere på Google?

For å kunne vise annonser i Googles søkemotor, krever det at man oppretter en konto i Google Ads, tidligere kalt Google Adwords. Dette er Googles eget annonsesystem, som er utgangspunktet for annonsene dine. Her kan du kontrollere annonsene dine helt ned på detaljnivå og gjøre tilpasninger for å få mest mulig ut av annonsene – direkte i annonsesystemet.

 

Les også: Slik endrer du åpningstidene dine hos Google

Hvordan fungerer søkeannonser på Google?

Annonsene fungerer slik at du legger inn hvilke søkeord du ønsker å være synlig på, og setter opp annonsen som søkerne vil se. Her kan du selv legge inn ønskede tekster for å få søkeren til å klikke på nettopp din annonse.

Som annonsør setter du et bud for hvor mye du er villig til å betale for et klikk inn på akkurat din nettside, og du betaler kun for de faktiske klikkene du får. Når noen gjør et søk, gjennomgår Google alle annonsene som er lagt inn for akkurat det søket, og viser den som passer best til søket.

Hvor mye koster det å annonsere på Google?

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mye penger man skal bruke på Google-annonser. En av fordelene med Google-annonser er nettopp det at man kan tilpasse budsjettene til din bedrift og markedsbudsjett.

For søkeannonser betaler du kun når noen klikker på annonsen din, og du bestemmer selv hvor mye du er villig til å betale per klikk.

Små, lokale aktører trenger ofte bare å bruke noen få tusenlapper i måneden for å oppnå gode resultater. Er man derimot en stor, nasjonal aktør, eller har stor konkurranse og mange som annonser på søkeordene, vil man måtte ha høyere budsjetter.

 

8 steg for å komme i gang med Google-annonser

  1. Opprett en konto i Google Ads
  2. Definer hvem du skal nå og hva du skal oppnå
  3. Finn de riktige søkeordene
  4. Sett et budsjett
  5. Sett opp kampanjene dine
  6. Lag gode annonser
  7. Gjør evt. tilpasninger på nettsiden din
  8. Følg med over tid – og juster

 

Hjelp med å komme i gang?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan Google-annonser kan hjelpe din bedrift. Eller les mer om våre tjenester innen Google-annonsering.

La oss ta en prat om Google Ads