Forkortelser i digital markedsføring

Det er mange begreper å holde styr på i digital markedsføring, og forkortelsene kan være spesielt forvirrende. SEO, CTR, CPC og CPP – man kan jo bli helt svett!  Men hva betyr disse forkortelsene egentlig? Vi hjelper deg gjennom begrepsjungelen.

SEO – Search Engine Optimization
Kalles også søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er tiltak man gjør for å bedre synligheten eller rankingen til en nettside i søkemotorene på nett. Det finnes mange faktorer som kan påvirke nettsidens ranking, som for eksempel hvilke søkeord som er brukt i teksten eller hvilke andre nettsider som linker til siden.

SEM – Seach Engine Marketing
En annen viktig forkortelse som handler om å bli mer synlig på nett. SEM er en strategisk tilnærming som inkluderer SEO, men også andre tiltak som eksempelvis betalt annonsering gjennom Google Ads.

CTR – Click Through Rate
Beskriver i prosent hvor mange av de som har sett annonsen din som faktisk har klikket på den.

CPC – Cost Per Click
Et klikk beskriver hvor mange ganger noen har klikket på annonsen din og kommet til nettsiden din. CPC beskriver hvor mye hvert av disse klikkene koster. Dette er en god indikator på om man får maksimalt ut av annonsebudsjettet sitt, og målet er som regel flest mulig klikk til lavest mulig kostnad.

CRO – Conversion Rate Optimization
Conversion, eller konvertering på norsk, er den handlingen du ønsker at besøkende på nettsiden din skal gjøre. Det kan for eksempel være at de skal melde seg på et nyhetsbrev, opprette en konto eller gjennomføre et kjøp. CRO kalles også konverteringsoptimalisering på norsk, og er en strukturert tilnærming for å bedre nettsidens konvertering.

CRM – Customer Relationship Management
Kan kalles kunderelasjonsstyring på norsk. Dette er en strategi som skal øke inntekter gjennom å forbedre kundelojaliteten. Her har man fokus på dialog med kundene, og legger vekt på spørsmål som «Hvem snakker jeg med?», «Hva gjør jeg med dem jeg snakker med?» og «Hva er de interesserte i?». For å støtte denne markedsføringen kan man benytte et CRM-system, som er et digitalt program som lagrer, strukturerer og analyserer kundedata.

ROI – Return On Investment
Forklarer hvor mye du får igjen for hver brukte krone i markedsføringen. Hvis man eksempelvis bruker 100 kroner på annonsering og får salg til en verdi av 200 kr, har man en ROI på 1.

KPI – Key Performance Indicators
Kan oversettes til «viktige nøkkeltall». Dette innebærer at man setter ulike mål for en avdeling eller en bedrift, og deretter bruker KPI for å evaluere måloppnåelsen. Her er det vanlig å skille mellom KPI på høyt nivå og KPI på lavt nivå. Et eksempel på KPI kan være antall følgere i sosiale medier eller engasjement i e-postmarkedsføringen.

CMS – Content Management System
Kan på norsk kalles publiseringsløsning, og er et system som lar deg opprette og redigere innhold på nettet. Formålet er å gjøre det enklere for brukeren å publisere, redigere og indeksere innhold gjennom ett og samme system. Eksempler på CMS-systemer er WordPress og Umbraco.

Fortsatt litt usikker på hvordan du skal navigere i markedsføringslandskapet? Vi hjelper deg gjerne!

Ingen kommentarer

Legg inn kommentar