Fire tips til hvordan lage en god logo

Logoen er det viktigste kjennetegnet til bedriften din! Derfor er det viktig å ta bevisste valg før du bestemmer deg for hvordan den skal være. Den skal helst vare i mange år og brukes på alt fra nettsider og sosiale medier til skilt og trykksaker. Vår digitaldesigner Anne-Marie Nysæther har mange års erfaring med utvikling av logo– og produktidentitet, og gir deg her sine beste tips til hva du bør tenke på når du skal lage en ny logo.

anne-marie-nysæther

1. Velg en god skrifttype

Skrifttypen, eller fonten som det kalles på fagspråket, bør helst være spesialtilpasset din bedrift. Den kan gjerne reflektere personligheten til bedriften. Har du en shabby chic-kafé velger du kanskje en snirklete font med runde kanter, men selger du økonomiske tjenester vil det nok passe bedre med en strammere og mer minimalistisk font. Uansett hva du velger, husk at god lesbarhet er det viktigste.

2. Lag en tidløs logo

Mange bedrifter tror at det er nødvendig å bruke et beskrivende piktogram i logoen, men dette kan være lurt å unngå om du vil at logoen din skal vare i mange år. Tenk deg at du har et lite snekkerfirma og velger en sag eller hammer i logoen din. Om noen år vil du kanskje fokusere mer på andre tjenester, som montering av dører. Da er plutselig ikke logoen din like relevant lenger. Det kan derfor vært lurt å tenke tidløst, og et piktogram er derfor ikke nødvendig.

3. Ha flere varianter av logoen

Husk at den nye logoen din skal kunne brukes på flere ulike flater. Du vil for eksempel trenge en som er tilpasset mobil, en annen som kan brukes på trykksaker. Om logoen din er hvit eller veldig lys vil du trenge en mørk versjon som kan brukes på lys bakgrunn og omvendt.

3. Navn + logo = sant

Navnet på bedriften din og logoen bør være tett knyttet sammen. Et godt og beskrivende navn gjør det lettere å lage en god logo.

Vi i 07 Sør kan bidra med strategisk rådgiving, og hjelper deg gjerne med både navnevalg og design av logo og grafisk profil. 

Ingen prosjekter er for små eller for store for oss. Om du bare vil gjøre små endringer eller bytte hele din grafiske profil, ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.