Content marketing vs. performance marketing

Content marketing og performance marketing er begreper som ofte brukes i sammenheng med digital markedsføring. Men hva er egentlig forskjellen? Og trenger du å tenke på begge deler?

Hva er content marketing?
Begrepet content marketing beskriver på mange måter seg selv – vi snakker om tradisjonell innholdsmarkedsføring. Formålet med content marketing er ofte å øke merkevarebevisstheten og skape gode relasjoner. Det man ønsker å oppnå er å skape de gode historiene som blir husket og delt. Man lager godt innhold som treffer målgruppen på nye eller eksisterende plattformer. Eksempler på dette kan være filmer på Facebook, bilder på Instagram og eller blogginnlegg på nettstedet ditt.

Hva er performance marketing?
Performance marketing er ikke like selvforklarende, men i stor grad handler det om målbar digital markedsføring. På norsk kan man rett og slett kalle det resultatbasert markedsføring. Dette betyr at man måler effekten av de markedsføringstiltakene man gjør digitalt og optimaliserer disse. Optimalisering kan være A/B-testing av innhold, budsjettjusteringer, endre plassering og så videre.

Les også: Har du kontroll på de viktigste forkortelsene innen digital markedsføring?

Forskjeller og likheter – og viktigheten av å samkjøre
Med andre ord ligger forskjellen mellom content og performance marketing hovedsakelig i formålet med markedsføringen. Men trenger du egentlig å tenke på begge? Svaret er ja.

Årsaken til dette er at content marketing uten et formål ofte ikke er lønnsomt, og performance marketing uten godt innhold aldri blir helt bra. Det gjelder altså å finne en gyllen middelvei mellom de to, og vi i 07 Sør er store tilhengere av at all markedsføring skal være samkjørt; om det er digitalt eller analogt.
Det er da man skaper de gode resultatene.

Vi hjelper med markedsføring fra A til Å – ta gjerne kontakt for en hyggelig prat!