Annonsering på Facebook: Kundereisen på 1-2-3!

Facebook-annonsering er en kostnadseffektiv måte å nå din målgruppe på. Men vet du hvordan du bør gå frem for å treffe dine potensielle kunder?
De fleste vet at Facebook er en god plattform for å nå ut til nye og eksisterende kunder, men ikke like mange vet hvordan man bør gå frem for å få mest mulig igjen for annonsekronene.

Har du for eksempel tenkt på kundereisen fra Facebook-posten din? Og hva er egentlig forskjellen på å fremme et innlegg og å lage en annonse? Les videre, så vil du få noen gode tips!

Fremme innlegg eller lage annonse?
Mange velger fortsatt «Frem innlegg»-knappen for å nå ut til flere på Facebook. Dette er den enkleste, men absolutt ikke den beste måte å gjøre det på. Grunnen er at du ikke har mulighet til detaljert målretting, men bruker annonsekronene på å treffe altfor bredt. I stedet bør du bruke Facebook Ads for å lage målrettede annonser på Facebook. Her kan du spisse ditt budskap til å treffe nøyaktig den målgruppen du ønsker, så slipper du å bruke penger på alle andre. Du kan blant annet segmentere på geografi, alder, kjønn og interesser, og dermed sørge for at riktig målgruppe mottar et riktig og relevant budskap.

Les også: 5 tips til Facebook-markedsføring 

Kjennskapstrakten

En god kundereise med Facebook-annonsering kan gjøres med en såkalt «kjennskapstrakt». Her baserer du budskap og utforming på hvor god kjennskap mottakerne har til din merkevare, og kan på denne måten lede kundene gjennom kjennskapstrakten. 

Dette kan du gjøre for eksempel gjennom 3 annonser:

  1. Første annonse opprettes for å treffe personer som har lite eller ingen kjennskap til ditt produkt eller tjeneste. Målet er mest mulig trafikk inn til nettside. Her hentes det inn informasjon til videre bruk i kundereisen.
  2. Andre annonse skal treffe personer som nå har litt kjennskap til ditt produkt. Disse har klikket på din første annonse og allerede vært innom nettsiden. I tillegg kan du definere et eget publikum som ligner på disse, et såkalt speilpublikum. Her holder du potensielle kunder varme samtidig som du tiltrekker deg nye.
  3. Tredje annonse treffer personer som nå har god kjennskap til ditt produkt. Her er du inne i varmen til de som allerede kjenner deg, og kan komme med et mer personlig budskap som fører til salg.

Har du kontroll på din Facebook-annonsering? Om ikke så hjelper vi deg mer enn gjerne i gang 😀

Ingen kommentarer

Legg inn kommentar